dinsdag 25 november 2014

Aan welke regels moeten webwinkels zich nu eigenlijk houden?

Retouren niet goed afgehandeld door webshops.

Vandaag was er weer een bericht in het nieuws dat het retourbeleid bij veel webwinkels niet voldoet aan de wettelijk gestelde regels.
Wettelijk is bepaald dat wanneer je een aankoop doet in een webwinkel, je 2x 14 dagen te tijd hebt om de aankoop te retourneren. Dat betekent dat je tot 14 dagen na ontvangst van de aankoop aan de webwinkel kunt melden dat je iets retour wilt sturen. Na deze melding heb je weer 14 dagen de tijd om de betreffende artikelen daadwerkelijk terug te sturen.
De webwinkel is wettelijk verplicht om het aankoopbedrag en indien de volledige bestelling retour gestuurd wordt, ook de betaalde bezorgkosten, binnen 14 dagen na aanmelding van de retourzending terug te betalen.
Uit onderzoek van de Consumentenbond onder 211 webwinkels is gebleken dat deze regels lang niet altijd nageleefd worden.
Vooral het terugstorten van het aankoopbedrag en de betaalde bezorgkosten laat te vaak te lang op zich wachten.
In het genoemde onderzoek bleek maar liefst 31% van de onderzochte webwinkels het retour bedrag niet binnen de wettelijk bepaalde termijn van 14 dagen terug te storten. Bij enkele grote webwinkels duurde het zelfs langer dan 2 maanden voordat het bedrag weer op de rekening van de klant stond.
Daarnaast bleek 39% van de webwinkels de betaalde bezorgkosten niet terug te betalen en 15 webwinkels betaalden zelfs helemaal niks terug!
Onnodig om te zeggen dat dit soort uitkomsten geen goede reclame zijn voor het online shoppen, terwijl het gros van de webwinkels zich perfect aan de regels houdt.
Bij Coole Kinderkleertjes staat het gemak voor onze klanten centraal. Dus als iets niet past of niet naar verwachting is, kun je dit middels een mailtje aangeven en de artikelen retour sturen. Op de dag dat we jouw retourzending ontvangen, wordt het aankoopbedrag retour gestort. Heb je ook bezorgkosten betaald (klanten buiten Nederland), dan worden deze ook terugbetaald als je de complete bestelling retourneert. Ook ontvang je een berichtje als we de spullen ontvangen hebben en de retour betaling is uitgevoerd. Zo weet je precies wat de stand van zaken is.
Ons motto is "online shoppen moet alleen maar leuk zijn" en daar hoort ook een soepel en snel retourenbeleid bij!
De regels die we bij Coole Kinderkleertjes hanteren vind je in onze Algemene Voorwaarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten